Sisävesiliikenteen kehittämis idean start up yhtiö perustettiin vuonna 2007 Jyväskylän energian metsäraaka aine kujetuksiin . Tekes oli alkuvaiheessa mukana

Tuloksena mallisuojattu laivamallisto jolla minimissään 30% keveämpi runko ja mallisuojattu konttien ja puu raaka aineiden suoralastaus -ilman satama lastaus purkaus infraa toimiva järjestelmä -jota valtiovalta ei tahtonut EU tukipäätöksistä huolimatta edelleen kehittää.

Vaikka VTT totesi laivan ympärivuotiseen liikenteeseen ja siten rekka autoille korvaavaksi liikennejärjestelmän osaksi kilpailemaan sekä rekka raide että meriliikenteen alueellisesta että eurooppaan suuntautuvasta suoraliikenteestä Järvi Suomen alueella.

Akateemisen tutkijan aikalaiskuvaus järjestelmän tuomista eduista.

Järjestelmä ei kuitenkaan kelvannut päättäjille.

Hallituspuolueiden sisävesiliikenne tavoitteet 2000 luvulla

Demareitten lähtötavoite vuonna 2008

Demareiden arvioit Saimaan kanavan korvaavasta järjestelmästä oli jätetty syrjään vuonna 2017 arvioidessa miten aiempien puoluekokousten päätöstä toteutettiin

Ja demarit mukautuivat vuonna 2020 täysin Liikenneministeriön ajamaan Suomi on Saari liikennemalliin ja alkoivat keskittyä meritavoitteisen Saimaan kanavan tarjoamaan vain osittaiseen sysäväylien ja osavuotiseen sisävesiliikenteeseen EU tavoitteisen ja Suomessa suunnitellun kokonaisvaltaisen ympärivuotisesti toimivan sisävesiliikenteen sijaan.

Tuloksena on ollut että kaikki puolueet ovat nielleet LVM tavoitteen jossa ei tutkita lainkaan EU liikennestrategiassa tavoiteltavia raskaan maantieliikenne volyymien siirtoja vesille..

Sen sijaan että olisi tuettu EU tavoitteista ja EU tuettua projektia maantieliikenne volyymien siirtoihin suunnitellun laivan kehittämistä , valtio tuki usean miljoonan Saimaan kanavaliikenteeseen konventionaalisella -satama terminaali toimintoja tarvitsevan laivamallin kehittämistuella. Ohessa vertailut valtion ja EU tuetun projektien eroista.

Valitettavasti nämäkin miljoonat menivät "kankkulan kaivoon" kun Saimaan kanava sulkeutui kun ainoastaan Saimaan kanavan sysäväylä osuus lasketaan kaupallisen merenkulun ja sen tarvitseman väylästön ylläpitoon ja kehittämisiin tarkoittaa, että ainoastaan noin 10% sisävesiväylästöstä huomioitiin vv 1997-2022 tämä siitä huolimatta vaikka media ja päättäjät olivat koko 2010 luvun tietoisia vaihtoehdoista.

Tässä vaihtoehtoa tarjosi Hesari....

jota tuki media niin Venäjällä kuin Englannissa

Vielä vuonna 2018 laffcomp suunnittelu vuodelta sisälsi jo tuotantoon kehitettyjä ja tutkittuja elementtejä joita esiteltiin vuonna 2050 tavoitteiksi...