LIITON PERUSTAMINEN

Liitto perustettiin 03.05.2020  kymmenen vuoden harkinnan jälkeen.

Koska katsottiin ajan olevan kypsä sille että tuodaan ensi kertaa sitten 60 luvun Saimaan kanavan rakentamisen jälkeen realistisesti esiin niin 90 luvulla kesken jätetyn Keitele -Päijänne kavaryhmän käyttöön otto sekä kokonaan vuodesta 2011 sovittu EU liikennestrategia jonka yksi suuri ilmasto- ja energia- asia on raskaan maantieliikenne volyymien siirrot niin raiteille kuin vesiliikenteeseen.

Koko em ajanajaksona Suomesta on  puuttunut virallinen taho, joka olisi saattanut ja saanut liikenteestä ja liikenteen hyöydyistä kustannuksista ja haitoista tuotettuihin Suomalaisiin  tutkimuksiin ja median kautta yleisölle ja päättäjille  Sisävesiliikenteen vaihtoehdot  mukaan tasaveroisena, viidentenä itsenäisenä  liikennemuotona kuten EU:ssa on liikennemuodoista infran kehittämisistä  ja euroopan liikennestrategisista tavoitteista vuoteen 2050 on sovittu jo alkaen vuonna 2011    .

Teknisiä yksityiskohtia puutteista ja mahdollisuuksista löytyy sivustoilta    http://www.xn--sisvesi-7wa.fi/

ja