LIIKENNEJÄRJESTELMÄ LUONNOS JA SIITÄ LVM:N TOIMESTA  TEHTY VAIKUTUS ARVIO

LVM ILMOITUS :

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on strateginen suunnitelma Suomen liikennejärjestelmän kehittämisestä pitkällä aikavälillä. Vaikutusten arvioinnin tavoitteena on edistää tietoon pohjautuvaa päätöksentekoa. Vaikutusten arvioinnissa on kirjattu selkeästi arvioinnin kohteet, vaikutusmekanismit ja päättelyketjut kunkin arvioidun toimenpidekokonaisuuden osalta läpinäkyvyyttä lisäten.

Yhteenveto :

Suomen Sisävesiliitto ry:n

mielestä koko liikennejärjestelmä suunnitelman vaikutusarvio tulisi esitetyssä muodossaan yksinkertaisesti hylätä ja valita arviointi kehikot perusteiltaan kestävälle pohjalle, olemassa olevan liikennemuoto tiedon, Suomen maantieteellisen pinnanmuodostuksen mahdollistamille viidelle liikennemuodolle ja EU liikennestrategiassa (2011 ) mainittujen viiden liikennemuodolle asetettujen tavoitteiden mukaisesti..

VIITE :Fossiilittomaan liikenteeseen tehty lausunto.

lvm:n suunnitelma on tehty virheellisille lähtöarvioille joissa ei ole sisävesiliikenne mukana lainkaan.

Ennusteet vuodelle 2050 tulee arvioida uudelleen em kuvan mukaisesti -EU tavoitteet mukaan ottaen.