MISSIO

Toimintamme tavoitteena on edistää ja kehittää Suomen Sisävesiliikennettä ja sen toimintaedellytyksiä tuomalla erityisesti Järvi Suomen alueen sisävesiliikenneverkon tuomat hyödyt uusien tutkimusten ja medialle tuotettavan tiedon avulla kiinteäksi  osaksi koko maan  liikenneverkkoa.

VISIO

Suomen Sisävesiliitto ry on  Suomen johtava, valtakunnan tason yhdistys sisävesien ja suorien itämeri-EU ( = ilman rannikkosatama operaatioita -)  vesiliikenteen edistäjä (liikenne ilman rannikkosatama operaatioita ja liikennemoodi vaihtoja)  ja asiantuntija.

SRATEGISET PÄÄMÄÄRÄT

Edistämme sisävesiliikenteen infra hankkeiden avulla alueelle saatavia tyäpaikkoja sekä Ilmastomuutosten torjumista pyrkimällä edistämään maantieliikenne volyymien siirtoja vesille EU tavoitteiden mukaisesti , mm edistämällä ja tuomalla esiin sisävesiliikenne alusten  uusia teknisiä ratkaisuja, niillä mahdollistetaan matalien sisävesiväylien ympärivuotista käyttöä niin alueellissa  jakelu ja  keräilyliikenteessä kuin  suorissa  kansainvälissä sisävesi-itämeriliikenteessä tavittavissa ratkaisuissa.

Vaikutamme edellämainituilla tiedoilla Suomen sisävesiväyläverkoston luokitusmääritysten arviointionteihin ,joihin tarvitaan uuden tekniikan tuoman mahdollisuuden huomioon ottaminen niin, että uudet laivamallit jotka mahdollistavat sisävesiliikenteen käyttöönoton nykyisillä huviveneväyliksi luokitelluilla vesistö alueille tulevat huomioon otetuiksi väylien kunnossapidossa ,korjausvelka määrittelyissä ja väylien parantamissa nykylaivakakustolle tuhansissa uusissa väyläkilometreissä. ​

Tuotamme ja välitämme laadukasta tietoa jäsenillemme sekä sisävesiliikenteen nykyislle että tuleville käyttäjille.

Ylläpidämme vuoropuhelua päätöksentekijöiden kanssa Suomessa ja kansainvälisesti asiantuntijakumppanina. ​Erityisesti ja ainoastaan EU liikennestrategian tarkoittamassa sisävesiliikenne moodissa.

Teemme yhteistyötä muiden  liikennemoodeja logistiikan ja infran kehitämisistä ja ylläpitota edistävien järjestäjen ja yhteisöjen  kanssa edistääksemme yhdessä sisävesiliikenteen toimintaedellytyksiä. ​

Tuomme ja viemme sisävesiliikenteen parhaita käytäntöjä ja toimintamalleja, mm. tuottamalla uusia sisävesiliikenteeseen ja infraan liittyviä hankkeita  , osallistumalla kansallisiin ja kansainvälisiin hankkeisiin.